تلفن تماس

09354224408

سئو چیست؟ (سیر تا پیاز رتبه بندی گوگل)

سئو
زمان مطالعه: 15 دقیقه

سئو یکی از مهمترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است.

بزارین با یک مثال ساده شروع کنیم؛ تصور کنید وارد یک مرکز خرید شدید، با انبوهی از فروشگاه ها مواجه هستید، یک سری از فروشگاه ها در موقعیت‌های خوبی قرار گرفته‌اند، بیشتر دیده می‌شوند و خیلی شلوغ‌تر از مغازه‌های کوچه‌پس‌کوچه‌های فرعی هستند.

اگر موتور جستجوی گوگل را همین مرکز خربد در نظر بگیریم، سایت‌هایی که در صفحه و رتبه‌های اول قرار گرفته‌اند، شبیه مغازه‌های ابتدای مرکز خرید هستند؛ پرترافیک، پرمشتری و قابل‌اعتماد!

حالا سایت ما چطور می‌تواند به این جایگاه و رتبه برسد؟ سئو، مسیر جادویی راه یافتن به صفحهٔ اول گوگل است!

در این مقاله می خواهیم راجب چیستی سئو ، اهمیت سئو و انواع آن صحبت کنیم.


SEO
یا سئو چیست؟

SEO مخفف عبارت” Search Engine Optimization ” است و به‌معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است؛ یک سری اصول و تکنیک که پیاده‌کردن آن‌ها باعث می‌شود به چشم گوگل بیایید و مخاطبان بتوانند به‌راحتی شما را در موتورهای جست‌وجو پیدا کنند.

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو به مجموعه اقداماتی که برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو نظیر گوگل انجام می‌شود، گفته می‌شود. سئو عبارتست از مجموعه اقدامات و فرایندهایی که در آن رتبه کل سایت یا یک صفحه از وبسایت برای یک یا چند کلیدواژه در موتورهای جستجو نظیر گوگل بهبود پیدا می‌کند و این افزایش رتبه منجر به افزایش ترافیک ورودی و میزان بازدید سایت می‌شود.

اینجا یه سئوال پرسیده می شود

موتور جستجو چیست ؟

موتور جستجو یک ابزار آنلاین است که به افراد برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظرشان در اینترنت کمک می‌کند که معروفترین آنها گوگل و بینگ هستند.

موتورهای جستجوی در نحوه رتبه بندی وبسایت‌ها در هنگام جستجوی کلیدواژه‌های مختلف توسط کاربران، عملکرد متفاوتی دارند. این تفاوت رتبه دهی ناشی از هوش مصنوعی مورد استفاده در موتورهای جستجو است.

گوگل نتایج بهتری در هنگام جستجو به کاربران نشان ‌می‌دهد و فرایند جستجو در اینترنت را برای کاربران در مقایسه با سایر موتورهای جستجو در گوگل دلپذیرتر است. به همین دلیل گوگل تبدیل به پرطرفدارترین موتور جستجو در اینترنت شده‌است.

همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می‌کنید گوگل در حال حاضر اختلاف زیادی با سایر رقبای خود در میزان سهم از بازار موتورهای جستجو دارد.

سئو

منبع استت کانتر – علیرغم وجود بیش از ۳۰ موتور جستجوی دیگر علاوه بر گوگل، جامعه سئو بدلیل گستردگی سهم بازار گوگل تمرکز اصلی خود را به بهینه سازی در این موتور جستجو معطوف کرده است.

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

موتورهای جستجو برای بررسی صفحات مختلف در وبسایت‌ها از ربات‌ها استفاده می‌کنند.

این ربات‌ها در واقع برنامه‌های کامپیوتری هستند که از سایتی به سایت دیگر می‌روند و اطلاعات مربوط به صفحات موجود در سایت‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کنند. در نهایت این اطلاعات را در یک پایگاه داده عظیم ذخیره یا اصطلاحا ایندِکس (Index) می‌کنند.

در مرحله بعدی، صفحات موجود در فهرست گردآوری شده را با در نظر گرفتن صدها فاکتور رتبه دهی (Ranking Factor)، رتبه‌بندی و تجزیه و تحلیل می‌کنند.

حاصل این فرایند مشخص شدن رتبه صفحات مختلف از سایت‌های متفاوت برای یک کلیدواژه خواهد بود.

سئو

بطور کلی عملکرد موتورهای جستجو شامل چهار مرحله است:

  1. خزش (Crawling): مشاهده و بررسی صفحات وبسایت‌ها که اصطلاحا به آن کراولینگ یا خزیدن می‌گویند.
  2. فهرست کردن (Indexing): فهرست کردن صفحات مشاهده شده در پایگاه داده یا همان ایندکس شدن صفحات
  3. رتبه بندی صفحات (Ranking): رتبه‌بندی (رنکینگ) نتایج بر اساس کلمه کلیدی وارد شده توسط کاربر و فاکتورهای رتبه‌دهی
  4. نمایش نتایج به کاربر در صفحه نتایج جستجو: با وارد شدن کلمه کلیدی در موتور جستجو، صفحه نتایج جستجو لینک‌های سایت‌های مختلف را به ترتیب به کاربر نمایش می‌دهد. به صفحه نتایج جستجو اصطلاح SERP می‌گویند که مخفف (Search engine result page) است.

یعنی اگر کاربر جست‌وجویی را در گوگل انجام دهد، گوگل بهترین نتایج از نظر کیفیت و مرتبط‌بودن با موضوع را انتخاب می‌کند و نمایش می‌دهد.

پس وضعیت رتبه‌بندی و نمایش یک صفحه در SERP در این مرحله تعیین می‌شود. اگر گوگل ببیند که یک محتوا و صفحه، باکیفیت و مفید است و آدم‌ها واقعاً آن را دوست دارند، رتبهٔ آن را ارتقا می‌دهد.

الگوریتم‌های گوگل به شکلی عمل می‌کنند که بر اساس رفتار کاربران، بهترین نتیجه رتبه را بگیرد؛ یعنی رفتاران کاربران است که به گوگل نشان می‌دهد مثلاً نیت هر کاربر از جست‌وجوی یک عبارت چیست.

چرا سئو سایت مهم است؟

بدون سئو، سایت شما هیچ شانسی برای نمایش ندارد!

کاربران در طول روز میلیاردها جست‌وجو در موتور های جستجو نظیر گوگل برای خرید یک محصول یا پیداکردن جواب سؤالات‌شان انجام می‌دهند.

خب این آمار خودش گویای همه‌چیز است؛ یعنی گوگل بزرگترین منبع ترافیک سایت شماست. کاربران هم به‌عنوان مرجعی برای پیداکردن جواب‌‌هایشان به آن اعتماد دارند و هم به چشم بازار بزرگی برای خرید مایحتاج به آن نگاه می‌کنند!

برای اینکه بتوانید گوشه‌ای از این ترافیک را به سمت سایت خود هدایت کنید، کافی است در نتایج بالای گوگل ظاهر شوید؛ حتما می پرسید چرا نتایج اول ؟

برای پاسخ به این پرسش نمودار نرخ کلیک ده نتیجه اول گوگل را بررسی می کنیم.

سئو

همان‌ طور که می‌بینید، نرخ کلیک رتبهٔ اول ۱۰ برابر رتبه دهم است. از طرفی سه نتیجه اول، ۵۰ درصد کل کلیک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در آخر هم کمتر از ۱۴ درصد افراد به صفحهٔ دوم رفته‌اند. بنابراین هرچه رتبه بالاتری در بین نتایج داشته باشید، شانس کلیک روی سایت شما هم بیشتر است.

سئوال اصلی اینجاست که چطور به رتبه اول برسیم ؟ جواب واضح است با کمک سئو (بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو)

رفتارسنجی گوگل

حالا گوگل از کجا متوجه می‌شود که کاربران یک صفحه را دوست دارند یا نه؟

با الگوریتم‌ها و متر و معیار خاص خودش!

مثلاً کاربر هرچه بیشتر در صفحه بماند، بین صفحات جابه‌جا شود، روی لینک‌ها کلیک کند و… گوگل این را سیگنالی مبنی بر رضایت کاربر در نظر می‌گیرد و رتبه و جایگاه آن صفحه را بالاتر می‌برد.

البته همه‌چیز در رضایت کاربر خلاصه نمی‌شود و بیش از ۲۰۰ عامل مختلف مثل URL، کلمه کلیدی، تازگی محتوا و اعتبار آن هم در رتبه‌بندی گوگل نقش دارند. جلوتر دربارهٔ برخی فاکتورها بیشتر صحبت می‌کنیم.

خب، تا اینجا فهمیدیم که سئو سایت چیست، چرا مهم است و موتورهای جست‌وجو چطور کار می‌کنند.

انواع سئو؟

متخصصین سئو از اصطلاحات مختلفی برای انواع سئو استفاده می‌کنند. برای درک بهتر مفهوم بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو بهتر است با چند اصطلاح پرکاربرد آشنا شوید:

  1. سئو آن پیج (On-page SEO) یا سئوی داخلی: سئو آن پیج یا سئوی داخلی که گاها سئوی درون صفحه‌ای هم گفته می‌شود عبارتست از همه مواردی که شما روی خود سایت انجام می‌دهید، مثل: تولید محتوای مفید، افزایش سرعت سایت، طراحی ساختار اطلاعاتی مناسب، ایجاد لینک‌های داخلی و بهبود تجربه کاربری سایت.
  2. سئو آف پیج (Off-page SEO) یا سئوی خارجی: سئو خارجی یا سئو آف پیج عبارتست از: دریافت لینک از سایر وبسایت‌ها به منظور نمایش اعتبار و ارزش وبسایت به موتورهای جستجو. اگر لینک سایت شما در سایت‌های دیگر قرار گیرد این به معنای اعتبار بیشتر سایت نزد گوگل است.
    تفاوت سئوی داخلی و سئوی خارجی در این است که در سئوی داخلی شما روی سایت خودتان کار می‌کنید، اما در سئو خارجی شما تنها یک هدف دارید و آن افزایش تعداد و کیفیت لینک‌های ارجاعی به سایت شما در سایر سایت‌ها است.
  3. سئو تکنیکال (Technical SEO): سئو تکنیکال یا سئو فنی خود زیر شاخه‌ای از سئو آن پیج است. سئو تکنیکال به مجموع اقداماتی گفته‌ می‌شود که فرایند خزش و ایندکس شدن صفحات سایت توسط گوگل را ساده می‌کنند. ساخت نقشه سایت، افزایش سرعت سایت، ایجاد و بهینه سازی فایل ربات و سازگاری با موبایل… برخی از الزامات اولیه در سئو تکنیکال هستند. این بخش از سئو به محتوا ارتباطی ندارد و به بهینه سازی و بهبود زیر ساخت وب‌سایت می‌پردازد.
  4. سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاهریشه عبارت سئو کلاه سفید (White Hat SEO) و سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO) از آدم‌های خوب و آدم‌های بد در فیلم‌های وسترن گرفته شده‌است. سئو کلاه سفید اشاره به تکنیک‌های قانونی سئو و سازگار با خطوط راهنمای گوگل برای وبسمتران دارد. از طرفی سئو کلاه سیاه اشاره به روش‌های غیر قانونی سئو دارد. ترفندهای سئو کلاه سیاه در کوتاه مدت ممکن است باعث افزایش رتبه سایت در گوگل شود اما در بلند مدت منجر به جریمه سایت، کاهش رتبه ناگهانی و یا حتی حذف تمام صفحات سایت شما از نتایج گوگل خواهد شد. مثلا خرید لینک بصورت انبوه از سایت‌های دیگر به منظور بهبود سئوی خارجی و دستکاری رتبه در گوگل خلاف خطوط مشی گوگل است و ممکن است منجر به جریمه شدن (Penalty) سایت شود.

نتایج ارگانیک یا نتایج پولی ؟

اگر دقت کرده باشید، در صفحهٔ نتایج موتورهای جست‌و‌جو، معمولاً دو دسته نتیجه داریم:

  • نتایج ارگانیک ( به‌طور طبیعی و از طریق سئو، رتبه‌بندی شده و در بین نتایج قرار می‌گیرند)
  • نتایج پولی ( که با پرداخت پول به گوگل، با برچسب «Ad» یا «Sponsored» در بالا یا پایین نتایج ارگانیک دیده می‌شوند)

برای درک بهتر به تصویر زیر نگاه کنید.

سئو

هم سئو و هم تبلیغات گوگل، هر دو از استراتژی‌های مهم دیجیتال مارکتینگ هستند و با هدف‌گرفتن کلمات کلیدی، برای حضور سایت شما در نتایج SERP تلاش می‌کنند؛ ولی  سازوکارشان با هم متفاوت است.

 تفاوت های سئو و گوگل ادز :

اولین تفاوت، در نوع کلمات کلیدی هدف است. در سئو، شما لیستی از کیوردهای مرتبط به کسب‌وکارتان را آماده می‌کنید و بسته به نیازی که دارید، با تولید محتوای بهینه راجع‌ به آن‌ها، به‌طور طبیعی در گوگل بالا می‌آیید.

ولی در تبلیغات گوگل، شما هر کیوردی را هدف نمی‌گیرید. چون هدف اصلی از تبلیغات در گوگل افزایش فروش آنی است، کلماتی را هدف می‌گیرید که به فروش ربط دارند.

تفاوت بعدی در مدل هزینهٔ آن‌هاست. در سئو، هزینهٔ ترافیک ورودی شما رایگان است و برای هر کلیک پولی پرداخت نمی‌کنید؛ ولی در بلندمدت به تلاش، زمان و منابع زیادی نیاز دارد.

اما در تبلیغات گوگلی، شما موظفید بودجه‌ای را کنار بگذارید و بابت هر کلیک، به گوگل هزینه پرداخت کنید.

تفاوت سوم هم در سرعت بازدهی آن‌هاست. همان‌ طور که گفتیم، سئو فرایندی طولانی‌مدت است و ماه‌ها طول می‌کشد که به‌طور طبیعی به صدر نتایج برسید.

ولی در تبلیغات گوگلی، به‌محض ساخت کمپین و شروع تبلیغات، می‌توانید در صفحهٔ نتایج حضور داشته باشید.

نکته: نمی‌شود گفت یکی از این دو استراتژی از دیگری بهتر یا بدتر است. سئو و تبلیغات گوگل مکمل یکدیگرند و وقتی با هم ترکیب شوند، معجزه می‌کنند!

 

عوامل و پارامترهای تاثیرگذار در سئوی سایت

گوگل همیشه در حال به‌روزرسانی الگوریتم‌های خودش است و هیچ‌کس ۱۰۰ درصد نمی‌داند که دقیقاً از چه فاکتورهایی برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کند.با این حال یک‌ سری از تدابیر و پارامترهای گوگل همیشه ثابت‌اند و تغییری نمی‌کنند. اگر در همین اصول ثابت دنباله‌رو گوگل باشید، می‌توانید وضعیت رتبه و سئوی سایت را بهبود دهید:

 برای سئو سایت، محتوایی مرتبط تولید کنید

نشان‌دادن نتایج مرتبط با جست‌وجو به کاربران، از مهم‌ترین اولویت‌های گوگل است؛ پس اولین کاری که شما باید برای بهبود سئو انجام دهید، تولید محتوایی مرتبط است.

مرتبط‌بودن محتوا چیزی فراتر از ارتباط موضوعی است. مثلاً همین که کاربر با جست‌وجوی کلمهٔ «SEO چیست» از صفحه‌ای با موضوع «طرز تهیه قیمه» سر در نیاورد، کافی نیست!

محتوا باید با جستجوی اینترنت یا هدف جست‌وجوی کاربر هم هم‌خوانی داشته باشد. قسمت سخت داستان (نشان‌دادن محتوای مرتبط به کاربر) را گوگل خودش انجام می‌دهد. شما فقط باید این موارد را در محتوای خود اعمال کنید:

 

ارتباط معنایی و موضوعی

گوگل برای اینکه موضوع یک صفحه را تشخیص دهد، به کلمات کلیدی موجود در آن نگاه می‌کند. کلمات کلیدی و محتوای شما باید با موضوع آن ارتباط داشته باشد؛ بنابراین به تعداد کافی و با تراکم درست از کلمه کلیدی در محتوای خود استفاده کنید.

 

نوع محتوا

پست‌ بلاگ‌ها، نقد و بررسی محصول، صفحهٔ محصول، ویدئوها و… هرکدام نوع متفاوتی از محتوا هستند و باید در کلمات کلیدی و کوئری‌های مرتبط رتبه بگیرند.

مثلاً محتوای بلاگ عموماً باید برای کیوردهای اطلاعاتی (مثل کیوردهای چیستی، چرایی، چطور و…) و صفحهٔ محصول باید برای کیوردهای خرید (مثل «قیمت گوشی»، «خرید ساعت» و…) رتبه بگیرند.

پس مطمئن شوید که صفحهٔ شما نوع مناسبی از محتوا را برای یک کوئری ارائه می‌کند. کوئری عبارتی است که کاربر جست‌وجو می‌کند.

 

تازگی محتوا

برخی موضوعات و صفحات (مثل اخبار یا بررسی محصول) باید مرتب آپدیت و با اطلاعات جدید و تازه جایگزین شوند. اگر یک عبارت جست‌وجوی (کوئری) وابسته به زمان دارید، برای بهبود سئو مطمئن شوید که محتوای آن به‌روز است.

 

موقعیت مکانی

یکی از الگوریتم‌های گوگل، نشان‌دادن نتایج بر اساس موقعیت مکانی جستجوگر است.

مثلاً نتایجی که با جست‌وجوی عبارت «بهترین رستوران‌» در تهران می‌بینید، با نتایج جست‌وجوی همین عبارت در شیراز متفاوت است.

اگر کسب‌وکار شما هم جزو کسب‌وکارهای محلی است (وابسته به مکان است)، با کارکردن روی لوکال سئو (سئوی محلی) می‌توانید رتبهٔ سایت‌تان را بهتر کنید. اولین قدم را هم می‌توانید با ثبت مکان در گوگل‌مپ بردارید.

جامع و قابل‌فهم‌بودن محتوا

یک محتوای باکیفیت باید بتواند علاوه‌ بر پاسخ‌دادن به سؤال و نیاز اصلی کاربر، ابعاد مختلف موضوع را پوشش و به تمام اینتنت‌های غالب و مرتبط با آن پاسخ بدهد.

مقالهٔ شما در عین اینکه باید جامع باشد، باید قابل‌فهم و روان هم باشد؛ یعنی طوری نباشد که کاربر برای فهم منظور شما از هر جمله، خودش را به زحمت بیندازد و کلی رمزگشایی کند!

برای ساده‌نویسی کافی است:

  • از جملات و پارگراف‌های ساده و کوتاه استفاده کنید
  • متن‌تان را با مثال‌ها غنی کنید
  • از حرف‌های تکراری دست بکشید و به مقاله آب نبندید
  • دور کلمات قلمبه‌سلمبه و خیلی تخصصی را خط بکشید

در یک کلام، طوری بنویسید که هم کودک ۹ ساله متوجه موضوع شما شود و هم استاد ۹۰ سالهٔ فیزیک کوانتوم.

 

منحصربه‌فرد و یونیک‌ بودن

شما اولین و آخرین نفری نیستید که دربارهٔ یک موضوع محتوا تولید می‌کنید؛ پس اگر محتوای شما حرف جدید و ارزشمندی برای گفتن نداشته باشد، هیچ فرقی با سایر محتواهای درجه دو ندارد و جای درجه دوها در بین نتایج برتر نیست!

پس به‌جای تلفیق چند محتوای برتر و تولید یک محتوای تکراری، با اضافه‌کردن نقل‌قول، تجربه‌های شخصی، اینفوگرافیک و داستان‌های جذاب و مرتبط، اصالت و یونیک‌بودن محتوا را حفظ کنید.

 

توجه به E-A-T

E-A-T حروف اول کلمات «Expertise» و «Authoritativeness» و «Trustworthiness» و به‌معنای «تخصص»، «مورداعتماد» و «موثق» است.

هر سهٔ این ویژگی‌ها برای گوگل مهم است و در سنجش محتوای سایت‌ها توجه ویژه‌ای به این فاکتورها دارد.

شما باید دربارهٔ هر موضوعی که می‌نویسید، تخصص کافی داشته باشید و اطلاعات دقیق و قابل استنادی ارائه دهید. این مسئله در محتواهایی که در جان، مال و سلامت کاربران تاثیر دارد، اهمیت دوچندانی دارد و گوگل به‌شدت حساس است.

 

خوانایی متن

محتوا باید راحت و بدون زحمت خوانده شود.

این خوانایی یک بخشش به خود متن و فاصلهٔ بین سطرها، رعایت نیم‌فاصله‌ها، طول پارگراف‌ها، ایجاد فضای خالی، لحن مناسب و… مربوط می‌شود (لطفاً با اینتر دوست باشید!)؛ بخش دیگر هم به جذابیت‌های بصری و استفاده از تصاویر، آیکون‌ها و ایموجی‌ها.

 

تجربه‌محوربودن

گوگل حسابی هوای کاربرانش را دارد و در آپدیت‌های اخیرش، برای سنجش کیفیت محتواها و رتبه‌بندی، توجه ویژه‌ای به عمیق و تجربه‌محوربودن محتوا نشان داده است.

گوگل تفاوت بین دو محتوا که یکی بر اساس تحقیقات عمیق، علم و تجربهٔ خود افراد تهیه شده و محتواهای سطحی و آبکی در دسترس را متوجه می‌شود و رتبهٔ بالاتر را تقدیم اولی می‌کند!

 سایت شما باید کاربرپسند باشد

وب‌سایت‌های کاربرپسند برای گوگل عزیزتر هستند و رتبهٔ خوبی هم در نتایج کسب می‌کنند. کاربرپسندبودن سایت در بخش سئوی تکنیکال بررسی می‌شود و شامل پارامترهای زیر است:

 

امنیت سایت

خود گوگل رسماً اعلام کرده است که داشتن استانداردهای امنیتی یکی از فاکتورهای مهم در رتبه‌بندی سایت‌ها است. مواردی مثل داشتن گواهینامهٔ SSL و استفاده از پروتکل HTTPS به‌جای HTTP می‌تواند رتبهٔ سایت شما را در نتایج جست‌وجو بالا ببرد.

 

سرعت صفحه

هرچه سرعت لودشدن یا بالاآمدن صفحات سایت بیشتر باشد، تجربهٔ کاربری بهتری را خلق می‌کند. گوگل هم صفحات سریع‌تر را در صدر نتایج جست‌وجو رتبه‌بندی می‌کند.

 

سازگاری با موبایل

سازگاری سایت با موبایل یکی از پایه‌ای‌ترین اصول سئوی کلاه سفید است.

طبق الگوریتم mobile-first indexing گوگل، موبایل‌فرندلی بودن سایت (سازگاری با موبایل) هم در رتبه‌بندی تاثیر مثبت دارد و اصلاً گوگل اول محتوای شما را بر اساس عملکرد آن در موبایل ارزیابی و ایندکس می‌کند، بعد سراغ نسخهٔ دسکتاپ می‌رود.

این سازگاری به چه معناست؟ یعنی محتوا به‌راحتی در موبایل خوانده شود و کاربر موبایل هم بتواند بدون مشکل از وب‌سایت استفاده کند. مثلاً ۲ لینک را در صفحه به هم نچسبانید یا از قالبی استفاده نکنید که عرض آن بیشتر از اسکرین موبایل کاربر باشد.

معماری سایت

برای کسب رتبهٔ بهتر در نتایج، شکل و ساختار سایت شما باید طوری طراحی شده باشد که کاربر بدون هیچ مانع و مشکلی، خیلی راحت در آن بچرخد و همهٔ دکمه‌ها، فرم‌ها و گزینه‌هایی که می‌خواهد را خیلی سریع پیدا کند.

اعتبار خودتان را بسازید!

عامل تاثیرگذار بعدی  در رتبهٔ سایت هم به شاخص‌های سنجش اعتبار سایت مربوط می‌شود.

گوگل از چندین سیگنال برای سنجش قابل‌اعتماد‌بودن سایت شما استفاده می‌کند که یکی از قوی‌ترین آن‌ها بک‌لینک‌ها (لینک‌های خارجی که سایت‌های دیگر به سایت شما داده می‌دهند) هستند.

هرچه صفحهٔ شما لینک‌های خارجی بیشتری دریافت کند، از نظر گوگل اعتبار بیشتری دارد و رتبهٔ آن را بالا می‌برد.

البته مهم‌تر از کمیت لینک‌ها، کیفیت آن‌ها است. برای گوگل، یک بک‌لینک از صفحه‌ای با اعتبار بالا، ارزش بیشتری نسبت به 100 بک‌لینک از صفحات بی‌ربط و بی‌اعتبار دارد.

چون اگر بک‌لینک‌ها را از منابع معتبر (سایت‌هایی که Domain Authority یا اعتبار دامنهٔ بالایی دارند) دریافت کنید، اعتبار دامنهٔ خودتان هم بالا می‌رود و این عامل در سئو تاثیر زیادی دارد.

به همین دلیل است که لینک‌سازی – فرایند دریافت بک‌لینک – بخش مهمی از سئو است. حالا چطور از راه قانونی لینک‌های مرتبط و باکیفیت به دست بیاوریم؟

 

تولید محتوایی باارزش و دریافت لینک

با اینکه در وب فارسی کمتر از این بذل‌وبخشش‌ها می‌بینیم، ولی غیرممکن نیست!

اگر محتوای بسیار کمیاب و باارزشی مثل یک اینفوگرافیک بدیع و جذاب، گزارش و آمار و ارقام منحصربه‌فرد، ابزار رایگان، یک کیس استادی خاص و… تولید و منتشر کنید، بعید نیست که کسب‌وکارهای مرتبط، به‌طور طبیعی به شما لینک دهند.

پست مهمان

روش دوم ساده‌تر و راهکار تضمینی‌تر از روش قبلی است.

پست مهمان، محتوایی است که برای انتشار در بلاگ سایت دیگری تهیه می‌کنید. این کار چه سودی برای شما دارد؟

نکته اینجاست که این پست مهمان، یک بک‌لینک به سایت خودتان در دلش جای داده است؛ آن هم رایگان! از طرفی، می‌توانید کاربران وب‌سایت میزبان که احتمالاً ویژگی‌های آن‌ها با مخاطب موردنظر شما یکی است هم جذب می‌کنید.

رپورتاژ

رپورتاژ آگهی نه‌تنها رتبهٔ سایت شما را تکان می‌دهد، بلکه نوعی تبلیغ برای کسب‌وکارتان هم است.

در رپورتاژ‌ها، اگر در انتخاب نوع لینک (فالو یا نوفالو)، محتوای رپورتاژ و متن لینک (انکرتکست) دقت کنید و از همه مهم‌تر، پلتفرم مطمئن و معتبری را برای انتشار آن انتخاب کنید.

 

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در سئو

ساده‌ترین راه برای پیدا کردن یک لیست از کلیدواژه‌های مرتبط با کسب و کار شما استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. شما یک کلمه کلیدی بنیادی معرفی می‌کنید و ابزار تحقیق کلمه کلیدی بر اساس آن کلیدواژه، از میان کلمات موجود در پایگاه داده‌ لیستی از کلیدواژه‌های مرتبط نشان می‌دهد.

ابزارهای رایگان و تجاری(هزینه دار) متفاوتی برای استخراج کلمات کلیدی وجود دارند و بطور کلی ابزارهای تجاری تحقیق کلمات کلیدی امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهند داد، ابزارهای رایگان تحقیق کلمات کلیدی عبارتند از:

  • گوگل ترندزنمایش وضعیت کیفی از جستجو یک کلمه کلیدی و امکان مقایسه با سایر کلمات کلیدی
  • Keyword generator و Keyword Difficulty: شرکت Ahref بخشی از امکانات موجود در پلن تجاری ابزار تحقیق کلمات کلیدی، خود را بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده است. برای بدست آوردن میزان دشواری و تعداد جستجوی ماهانه کلمات کلیدی مختلف می‌توانید از ابزار Keyword generator و Keyword Difficulty استفاده کنید.
  • Keyword Surfer: یک ابزار دوست داشتنی برای تحقیق کلمات کلیدی است که کلیدواژه‌های مشابه را مستقیما در داخل صفحه نتایج جستجوی گوگل در مرورگر به شما نمایش می‌دهد. تنها کاری که شما باید بکنید نصب افزونه گوگل کروم keyword surfer است.

سئو

نمایش کلیدواژه‌های مرتبط با کلیدواژه قهوه ساز در پنجره Keyword Surfer در گوگل کروم

  • چت جی پی تی (ChatGPT)چت جی پی تی یک چت بات (chatbot) است که بر اساس هوش مصنوعی عمل می‌کند و با دریافت دستورات متنی از کاربر، پاسخ سوالات کاربر را می‌دهد. از این ابزار در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای چت جی پی تی در سئو استفاده در تحقیق کلمات کلیدی است. یکی از معایب ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی رایج این است که اغلب رقبا و سایت‌های معتبر از ابزارهای مشابه استفاده می‌کنند و کلمات مشابه را هدف قرار می‌دهند. اگرچه چت جی پی تی آماری از نظر تعداد جستجوی کلمات در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد اما از انجاییکه از پردازش زبان طبیعی (NLP) استفاده می‌کند، ایده‌های محتوایی متفاوتی در مقایسه با سایر ابزارهای کلمات کلیدی در اختیار شما قرار می‌دهد. کلمات کلیدی بدست آمده توسط چت جی پی تی ممکن است تاکنون توسط هیچ یک از رقبا هدف گذاری نشده باشند و ترافیک بالایی را برای سایت شما به ارمغان آورند.
  • گوگل سرچ کنسولاستفاده از قسمت Performance این ابزار به منظور کشف کلماتی که سایت شما تعداد نمایش بالایی دارد و رتبه پایین دارد و یا مشاهده کلماتی که سایت شما در صفحه دوم نتایج قرار دارد. در نهایت بر اساس اطلاعات بدست آمده می‌توانید به منظور افزایش رتبه محتوی کنونی این صفحات را بهبود بخشید و یا محتوای جدیدی تولید کنید.

ابزارهای تجاری تحقیق کلمات کلیدی بسیاری در بازار وجود دارند نظیر: SEMrush ,Ahref ,KWfinder که هرکدام معایب و مزایای خود را دارند. در این مقاله ما تنها به معرفی و استفاده از ابزار KWfinder خواهیم پرداخت.

آموزش کار با KWfinder

شما با وارد کردن یکی از کلمات اصلی در ابزار تحقیق کلمه کلیدی KWFinder لیستی از کلمات مرتبط را دریافت خواهید کرد. برای مثال اگر شما به دنبال تولید محتوا و یا کسب رتبه برای کلمه «قهوه ساز» هستید باید کلمه قهوه ساز را در این ابزار وارد کنید.

سئو
نتایج ابزار KWfinder برای کلمه کلیدی مورد نظر «قهوه ساز»، با بررسی اطلاعات موجود در این ابزار شما درک کاملی نسبت به تعداد جستجو، دشواری این کلمه و وضعیت رقبا پیدا خواهید کرد.

انتخاب کلیدواژه:

برای انتخاب کلیدواژه مناسب باید موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • تعداد جستجو (Keyword Volume): اولین و مهمترین عامل برای انتخاب کلیدواژه مناسب این است که بدانید تعداد جستجوی کلیدواژه در موتورهای جستجو چقدر است؟ هرچه این تعداد بیشتر باشد، مخاطبان شما بیشتر خواهند بود. نکته مهمی که وجود دارد این است که تعداد نمایش داده شده در ابزار KWFinder بر اساس میانگین ماهانه است.
  • دشواری کلیدواژه (Keyword Difficulty): دشواری کلیدواژه در واقع بیانگر این است که رسیدن به رتبه مناسب در این کلید واژه چقدر دشوار است. عدد دشواری در KWfinder عددی بین صفر تا صد است. هرچه عدد دشواری بزرگتر باشد گرفتن رتبه سخت‌تر.
  • نیت کاربر از جستجو (User Intent): فرض کنید شما یک وبسایت فروش لپ تاپ هستید. آیا کسب رتبه بالا برای جستجوی کلمه «خرید خانه» مناسب شماست؟ مسلما خیر. پس انتخاب کلیدواژه‌هایی که علی رغم تعداد سرچ بالا، ارتباطی به کسب و کار شما ندارد، تنها منجر به هدر رفتن وقت و هزینه‌های سئو سایت شما خواهد شد.

در تصویر زیر مثالی از نیت کاربر از جستجو برای دو کلمه متفاوت نمایش داده شده است:

سئو

مقایسه نتایج جستجو برای دو کلمه متفاوت «قهوه» و «قهوه ساز»

همانظور که مشخص است نیت کاربر از جستجوی کلمه قهوه کسب اطلاعات درباره قهوه است. اما کاربری که کلمه قهوه ساز رو جستجو می‌کند قصد خرید دستگاه قهوه ساز را دارد. پس صفحه دسته بندی قهوه ساز باید برای کلمه قهوه ساز بهینه سازی شود. اگر قصد دارید برای کلمه قهوه هم رتبه بگیرید باید یک مقاله جامع هم در مورد قهوه بنویسید و در قسمت بلاگ سایت بارگذاری و سئو کنید.

جمع بندی

خب، به آخر این مقاله رسیدیم! حالا دیگر به‌خوبی می‌دانید سئو چیست، انواع سئو و سازوکار موتورهای جست‌وجو را می‌شناسید و یاد گرفته‌اید که چه تکنیک‌هایی را برای بهبود سئو سایت‌ خود به کار ببرید.

فقط فراموش نکنید که الگوریتم‌های گوگل دائماً در حال تغییر است و هیچ تضمینی وجود ندارد که معیارهای رتبه‌بندی که الان برای گوگل مهم هستند، چند وقت دیگر هم مهم باشند.

در آخر هم اگر این مقاله برایتان مفید بوده خوشحال میشیم آن را با دیگران به اشتراک بگذارید و نظرتان را برای ما بنویسید.

 

نوشته قبلی

اقدامات اولیه در یوایکس رایتینگ محصول – راهنمای گام به گام تجربه‌نویسی

نوشته بعدی

بازاریابی موتور جستجو (SEM) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

سبد خرید
ورود

یک × 2 =

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری