ما در این مقاله می خواهیم نحوهٔ انتخاب کلمات کلیدی (Keywords) را همراه با مثال بهصورت عملی به شما آموزش دهیم.
استفاده از کلید واژه مناسب، به شما کمک میکند تا با برنامه بهتری بتوانید استراتژی محتوایی خود را پیاده کنید.
اگر میدانید منظور از کیورد ریسرچ (keyword research) چیست و چرا به آن نیاز داریم، از بخشهای ابتدایی بگذرید و با کمک فهرست زیر وارد ادامه مقاله شوید.
کلمه کلیدی چیست؟
هرچیزی که شما در موتورهای جستوجو سرچ میکنید، حاوی کلمات کلیدی یا کیورد است. فرض کنید میخواهید یک وبسایت طراحی کنید اما روش طراحی آن را بلد نیستید. سادهترین و سریعترین راه این است در گوگل جستجو کنیم. ممکن است فقط عبارت «طراحی سایت» را تایپ کنید یا شاید هم با نوشتن «طراحی وبسایت رایگان» منظور خود را دقیقتر برسانید. یک پله برویم جلوتر! شاید با استفاده از «چگونه وبسایت فروشگاهی را با وردپرس طراحی کنم؟»، دقیقاً نیاز خود را بیان کنید.
کیورد (keyword) یا کلمه کلیدی در حوزۀ سئو (SEO) ، به کلماتی اشاره دارد که فرد جستوجوگر از آن برای یافتن مطلب مدنظرش استفاده میکند.
انواع کلمه کلیدی
- کلمات کلیدی کوتاه (Focused)
- کلمات کلیدی عبارتی (Middel tail)
- کلمات کلیدی دمدراز (long tail)
کلمه کلیدی کوتاه :
که بهصورت لغات تکی یا دوتایی هستند و بازۀ بیشتری از مطالب را در بر میگیرند.
معمولا هدف کاربر از جستجوی این کلمات، مبهم است. مثلا زمانی که فردی کلمه (دمنوش) را جستجو میکند، نمیتوان تشخیص داد به چه منظور به دنبال محتواهای مرتبط با این واژه است.
پیشنهاد ما این است که تا حد امکان از این نوع کلمات به عنوان کلیدواژه استفاده نکنید؛ زیرا اگر کاربر به سایت شما وارد شود، ممکن است محتوای شما مورد نظر او نباشد و به سرعت از سایتتان خارج شود. این عمل تاثیر منفی بر سئو سایت خواهد داشت. همچنین short tail ها نرخ تبدیل بسیار پایینی دارند.
کلمه کلیدی عبارتی :
بدنیست بدانید که منظور از کلمه کلیدی تنها یک کلمه نیست، بلکه میتواند یک عبارت باشد که چند کلمه را دربر میگیرد. کلمات کلیدی عبارتی، جزییات بیشتری را نسبت به حالت قبل شامل میشوند، اما باز هم صد در صد کامل نیستند. برای مثال کاربر عبارت (دمنوش خانگی) را سرچ میکند، اما باز هم مقصود او از جستجوی آن مشخص نیست و فقط اشاره به خانگی بودن آن کرده است.
کلمه کلیدی طولانی:
که بهصورت عبارت و از چند لغت تشکیل شدهاند. این عبارات به صورت مشخص و محدودتر، موضوع را بیان میکنند. حجم جستوجوی آنها از گروه اول بهمراتب کمتر است؛ ولی به شما کمک میکند مشتریانی را پیدا کنید که واقعاً به شما نیاز دارند و میدانند چه میخواهند! برای مثال کاربر با جستجوی دمنوش خانگی برای لاغری، کاملا هدف خود را مشخص کرده است.
چگونه کلمه کلیدی مناسب پیدا کنیم؟
هنگامی که با استفاده از ابزارهای موجود، لیستی از کلیدواژههای مرتبط با صنعت و کسب و کارتان به دست آوردید، زمان آن رسیده که استراتژی مناسب بهکارگیری آنها را نیز مشخص کنید. برای انجام این کار، لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید.
سه عامل اصلی برای انتخاب کلمه مناسب را بشناسید
پیش از آنکه کلمات کلیدی را انتخاب و شروع به تولید محتوا درباره آنان کنید، لازم است آنها را براساس ۳ مورد تقسیمبندی نمایید. این موارد عبارتند از:
مرتبط بودن (Related)
گوگل محتواهای شما را از نظر ارتباط رتبهبندی میکند و در اینجاست که مفهوم جستجو مشخص میشود. محتوای شما تنها در صورتی که برای کاربران ارزشمند باشد، توسط یک کلیدواژه رتبهبندی میشود. علاوه بر این، مطالب شما باید به منزله بهترین منبع موجود برای جستجوی کاربران باشد تا بتوانید رتبه خوبی در صفحه نتایج گوگل کسب کنید.
آتوریتی (Authority)
گوگل به منابعی وزن بیشتر میدهد که آنها را معتبر بداند. این بدان معنا است که باید تلاش کنید تا سایتتان به یک منبع معتبر تبدیل شود. این کار از طریق غنیسازی وبسایت یا محتواهای مفید، تبلیغ آنها برای به دست آوردن سوشال سیگنال و بکلینک میسر است. اگر در صنعت خودتان معتبر نباشید یا نتایج صفحه اول گوگل برای یک موضوع خاص مطالب سنگینی داشته باشد، شانس کمتری برای دستیابی به رتبههای برتر گوگل خواهید داشت. مگر آنکه بتوانید یک محتوای استثنایی و فوقالعاده تولید کنید.
میزان سرچ ماهانه عبارت کلیدی (Volume)
ممکن است بتوانید برای یک کلیدواژه خاص رتبههای اول گوگل را به دست آورید. اما اگر کسی هرگز آن کلمه را جستجو نکند، هیچ فایدهای ندارد! محبوبیت عبارت کلیدی یا Volume توسط MSV (میزان جستجوی ماهانه) تعیین میشود. این معیار به معنای تعداد دفعات جستجوی کیورد در هر ماه، در میان تمامی کاربران است.
چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟
خیلی ساده است! اگر محتوایی با موضوعی بنویسید که کسی آن را جستوجو نکند، هیچ ترافیکی از سمت گوگل نخواهید داشت.
البته میتوانید برای افزایش ترافیک آن، به سراغ تبلیغات بروید؛ ولی وقتی حجم جستوجوی آن در ماه بسیار پایین است، چه فایدهای برای شما دارد؟
بسیاری از صاحبان وبسایتها این اشتباه را مرتکب میشوند. نتایج تحقیق ahrefs حاکی از آن است که ۹۰/۶۳ درصد صفحات اینترنت هیچ ترافیکی از گوگل ندارند. در این تحقیق ۱ میلیارد وبسایت ایندکسشده بررسی شده است.
تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک میکند مطمئن شوید محتوایی تولید خواهید که برای آن تقاضا وجود دارد؛ بنابراین اگر تلاش کردید و توانستید رتبه بگیرید، بازدید هم خواهید داشت و زحماتتان بر باد نخواهد رفت.
درادامه بیشتر دربارهٔ این موضوع صحبت خواهیم کرد؛ ولی این تحقیق همچنین باعث میشود چیزی آماده کنید که واقعاً مخاطب میخواهد. یعنی اگر دنبال راهنما است، راهنمایی درخور و ارزشمند آماده میکنید و اگر دنبال قیمت، تصاویر و نظرات مشتریان است، صفحهٔ محصول را جلوی او میگذارید.
اجازه دهید کل اهمیت تحقیق کلمات کلیدی را خلاصه بیان کنیم:
متوجه میشوید مردم به چه موضوعاتی علاقه یا نیاز دارند و با چه چیزی میتوان آن را رفع کرد. به این ترتیب، شما میتوانید افراد زیادی را بهسمت سایت خود بکشانید و استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را پیش ببرید.
علاوه بر این، شما دید خوبی نسبت به میزان رقابت، تقاضا و همچنین مخاطبی که دارید، پیدا میکنید. مثلاً چه فرصتهایی در بازار از دید رقبا جا مانده است؟ مخاطب چه نیازی دارد که میتوانید رفع کنید؟ از چه کیوردهایی بهدلیل رقابت زیاد فاصله بگیریم؟
البته تحقیق کلمات کلیدی فقط در سئو کاربرد ندارد و برای تبلیغات در گوگل هم به آن نیاز دارید. البته مراحل این تحقیق و نحوهٔ انتخاب کلمات و اولویتبندی با کیورد ریسرچ برای سئو و تولید محتوا متفاوت است.
چه زمانی به تحقیق کلمات کلیدی نیاز داریم؟
اجازه دهید خیلی خلاصه به این سؤال پاسخ دهیم:
- نوشتن استراتژی سئو در زمان راهاندازی سایت
- ایدهپردازی و تولید محتوا در سایت (بلاگ و سایر صفحهها)
- اجرای کمپین تبلیغات در گوگل
- پروموت خدمات جدید
خب، دیگر آمادهاید تا برویم سراغ آموزش تحقیق کلمات کلیدی همراه با مثالها و نمونههای واقعی.
تحقیق کلمات کلیدی در ۵ مرحله
به بخش جذاب مقاله رسیدیم؛ جایی که قرار است با یکدیگر تحقیق کلمات کلیدی را در عمل یاد بگیریم. آمادهاید؟ طبق مراحل زیر پیش بروید
مرحلهٔ صفر: ساختن فایل در گوگل شیت یا اکسل
یک فایل در گوگل شیت یا اکسل ( با هرکدام که راحت تر هستید) بسازید تا اطلاعات تحقیق را در آن ثبت کنید. این فایل باید ستونهای زیر را حتماً داشته باشد:
- کلمه کلیدی
- نیت کاربر
- سختی و میزان رقابت
- حجم جستوجو
- رقبا
- نوع صفحه فرود
- اولویت و ارزش
ستونهای زیر هم اختیاری است؛ یعنی میتوانید تحقیق کاملتری بسته به نیازتان انجام دهید و این ستونها را کامل کنید:
- اعتبار دامنه رقیب ۱
- اعتبار دامنه رقیب ۲
- اعتبار دامنه رقیب ۳
- هزینهٔ تقریبی هر کلیک (CPC)
وقتی فایل را آماده کردید، میتوانید تحقیق خود را شروع و هر ستون را پر کنید. مرحلهبهمرحله لیست را هرس خواهیم کرد تا در نهایت، بهترین کلمات برای شروع مشخص شوند.
مرحلهٔ اول: مشخصکردن کلمات کلیدی و موضوعات ارزشمند و مرتبط با فعالیت کسبوکارتان
برای شروع، به مقداری کلمه نیاز دارید که احتمالاً مشتری شما جستوجو خواهد کرد. برای اینکه بتوانید از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی هم استفاده کنید، باید حداقل چند کلمه به آنها بدهید تا لیستی از صدها کلمه مرتبط به شما دهند. جلوتر دربارهٔ این مسئله بیشتر توضیح خواهیم داد.
خب، مشتری شما چه عبارتی را در گوگل برای یافتن محصول شما جستوجو میکند؟ فروشگاه آنلاین ساعت هوشمند را در نظر بگیرید. چنین کلماتی به ذهن ما میرسد:
- ساعت هوشمند
- اسمارت واچ
- اپل واچ
- بند ساعت
- گلس اسمارت واچ
شما حداقل به ۵ تا ۱۰ موضوع کلی نیاز دارید.
به این مسئله توجه کنید که در این مرحله فقط موضوعهای کلی را پیدا میکنید و قرار نیست چیزی را ارزشگذاری کنید یا لیستی پروپیمان آماده کنید.
به این کلمات به چشم دانهای نگاه کنید که قرار است در زمین بکارید و در آخر درختی تحویل بگیرید. این کلمات همان چیزی است که در کمتر از ۳۰ ثانیه به ذهنتان میرسد.
برای آخرین نمونه، فرض کنید فروشگاهی دارید که در آن، تجهیزات لازم برای تهیهٔ قهوه میفروشید. ۸ موضوع و کیورد کلی که به ذهن ما میرسد، عبارت است از:
- قهوه
- فرنچ پرس
- موکاپات
- قهوهساز
- کاپوچینو
- قهوهجوش
- آسیاب قهوه
- اسپرسوساز
بهمحض اینکه آنها را مشخص کردید، مرحلهٔ دوم را شروع کنید.
مرحلهٔ دوم: کاملکردن لیست کلمات کلیدی اولیه
تا این مرحله، یک سری ایده و کلمه را در لیست نوشتهاید که مشتری احتمالی را به شما میرسانند؛ ولی کافی نیست! این لیست باید کامل شود و دربارهٔ هر موضوع، کلماتی را مشخص کنید.
کمتر کسی برای خرید «قهوهساز خانگی»، کلمهٔ «قهوه» را جستوجو میکند. کسی هم که بهدنبال «طرز تهیه قهوه» است، سراغ خود کلمهٔ قهوه نمیرود.
این همان کاری است که باید در این مرحله انجام دهید: لیستکردن کلمات مرتبط با موضوعهای مرحلهٔ قبل.
در مراحل بعدی، لیست خودمان را هرس و کامل خواهیم کرد؛ بنابراین هر عبارت مرتبطی که احتمال میدهید مشتری شما جستوجو خواهد کرد، در فایل خود بنویسید.
چند راه برای انجامدادن این کار دارید:
- با همکاران بخش فروش و پشتیبانی تلفنی صحبت کنید. ببینید مشتریها و تماسگیرندهها از چه عبارتهایی استفاده میکنند، چه مشکلی دارند و چه پرسشهایی را مطرح میکنند
- اگر سایت دارید، سری به سرچ کنسول بزنید. ببینید مشتریها چه عبارتهایی جستوجو کردهاند تا به شما برسند
- استفاده از فرومها و شبکههای اجتماعی
- استفاده از گوگل
- استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی
۲ مورد اول به توضیح نیاز ندارند. دربارهٔ سومی، شما میتوانید از هرجایی در دنیای آنلاین به نفع خود بهره ببرید. برای مثال، کامنتهای بلاگ سایت رقبا را بررسی کنید یا اکانت آنها در شبکههای اجتماعی.
این به شما کمک میکند ببینید مشتریان احتمالی شما چه نیازهایی دارند، چطور صحبت میکنند، چه مشکلی دارند که حل نشده است و…
همین موضوعها و گپها بهترین شروع برای سایتی است که رقبای بزرگ و قدرتمندی دارد؛ چون دست روی چیزی میگذارد که از چشم رقبا جا مانده است.
از آنجایی که ۸۰ درصد کار بر دوش ۲ مورد آخر است، بیایید آنها را جداگانه بررسی کنیم:
یافتن کلمات و عبارتهای مرتبط با کمک گوگل
بهمحض اینکه یک عبارت را در گوگل تایپ کنید، یک سری عبارت رایج نشان داده میشود که میتوانند کلمات کلیدی شما باشند. بیایید ۲ نمونه را در ادامه ببینیم.
در تصویر زیر، کلمات مرتبط با «قهوه» را مشاهده میکنید. شما این کار را برای تمام کلماتی که به ذهنتان میرسد، انجام دهید تا لیست پرباری داشته باشید. سعی کنید هر موضوع را یک سبد در نظر بگیرید و تمام کلمات را در آن بگذارید.
دومین کاری که باید انجام دهید، این است که اینتر را بزنید و به آخر صفحه بروید ? بخش «Related searches» صفحهٔ نتایج جستوجو، معدن کلمات کلیدی است.
نتیجه را برای «قهوه» در تصویر زیر ببینید:
چرا این بخش صفحهٔ نتایج بسیار مفید است؟ چون بدون اینکه از ابزارها استفاده کنید، به تمام کلمات فرعی و مرتبط با عبارت اصلی دست پیدا میکنید.
و اما سومین بخش مهم صفحهٔ نتایج جستوجو: People also search for. برای پیداکردن این کلمات، باید روی یکی از نتایج کلیک کنید و به صفحهٔ نتایج دوباره برگردید.
آیا فروشگاه آنلاین تجهیزات قهوه باید عبارتی مثل «قهوه چیست» را هدف قرار دهد؟ این به استراتژی سئو و بازاریابی محتوایی آنها برمیگردد. مثلاً اگر بلاگ یا صفحهٔ محصول فروش دانه قهوه ندارند، لزومی ندارد چنین عبارتی را در لیست خود قرار دهند.
در ادامه بیشتر دربارهٔ نحوهٔ انتخاب و ارزشگذاری کلمات در کیورد ریسرچ صحبت میکنیم.
استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی
در این بخش مهمترین ابزار را که در این مرحله به کارتان میآید، به شما معرفی کنیم و به بقیه در حد نام آنها اشاره کنیم.
طبق تجربه، ابزارها را بر این اساس مرتب کردهایم که چقدر در ایران و برای کلمات فارسی به کار شما میآید:
- کیورد پلنر
- KWfinder
- KeywordTool
- Moz
- SEMrush
- Ubersuggest
- ahrefs
این ابزارها چه کاری برای شما انجام میدهند؟ بهطور کلی، به شما کمک میکنند صدها کلمهٔ جدید پیدا کنید، بفهمید چقدر رقابت بر سر هر کلمه سنگین است، آیا نیت تجاری و رقابت تبلیغاتی هم در جریان است و حجم جستوجوی ماهانه چقدر است.
قبل از اینکه کار با شناختهشدهترین و پرکاربردترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی یعنی کیورد پلنر را به شما آموزش دهیم، بد نیست به یک نکته اشاره کنیم:
متاسفانه تمام ابزارها در حوزهٔ وب فارسی آمار درستی در حجم جستوجو به ما ارائه نمیکنند. واقعیت ماجرا صدها فرسنگ با آنچه که در ابزارها میبینید، فاصله دارد.
آیا اشتباه است؟ خیر، منظور این است اگر دیدید عدد حجم جستوجو بسیار پایین است، ناامید نشوید. فقط این شکلی تحلیل کنید که این کلمه در طول ماه بارها جستوجو میشود.
خب، برویم سراغ کیورد پلنر. ابتدا وارد داشبورد گوگل شوید.
ظاهر داشبورد گوگل ادز طی یک ماه اخیر کامل تغییر کرده است؛ ولی مسیر همان مسیر قبلی است! فقط حالا باید در سمت چپ تصویر، روی «TOOLS» کلیک کنید.
پس از آن، در بخش «Planning»، گزینهٔ «Keyword Planner» را انتخاب کنید.
در این مرحله، ۲ گزینه پیش روی شماست:
- Discover new keywords
- get search volume and forecasts
از آنجایی که قرار است لیست کلمات کلیدی خودمان را کامل کنیم، گزینهٔ اول را انتخاب کنید. گزینهٔ دوم برای زمانی است که لیستی کامل داریم و فقط میخواهیم حجم جستوجو و سایر پارامترهای آن لیست را بررسی کنیم.
در این مرحله، شما باید کلمات کلیدی مرحلهٔ اول را در کادری که مشخص کردیم، وارد کنید. ۲ نکته را رعایت کنید:
- زبان را فارسی (Persian) انتخاب کنید
- لوکیشن را روی All Location بگذارید (متاسفانه ایران در لیست نیست)
گزینهٔ «Start with a website» را میبینید؟ آن را به خاطر بسپارید که در آخرین این بخش، به شما میگوییم یک راه ساده و سریع، تقلب از روی رقباست ?
بعد از اینکه کلمات را وارد کردید، روی «Get Results» کلیک کنید و تمام! این شما و این لیستی از ۲۱۴۴ کلمه مرتبط.
چند قابلیت کاربردی دیگر را هم به شما بگوییم که به دردتان میخورد:
- Refine Keyword
در این بخش، شما میتوانید برخی کیوردها را حذف کنید. برای مثال، کلمات مرتبط با یک برند خاص را از لیست خط میزنید. خود کیوردپلنر آنها را اتوماتیک برای شما مشخص میکند.
- Grouped View
روی گزینهٔ «Keyword View» کلیک و این گزینه را انتخاب کنید. حالا کلمات کلیدی یک خانوادهٔ مرتبط را برای شما در چند گروه میگذارد.
مثلاً گروه «فرق» را در تصویر زیر ببینید که خوراک خوبی برای تولید محتوای بلاگ است ?
اجازه دهید سایر اعداد و ارقام را در بخش آنالیز کلمات کلیدی در کیورد ریسرچ بررسی کنیم.
یادتان است گفتیم میشود با کیورد پلنر از روی دست رقبا تقلب کرد؟ کافی است روی «Start with a website» کلیک و آدرس سایت آنها را وارد کنید. ایدهها و کلماتی را بر اساس سایت آنها به شما پیشنهاد میدهد.
طبق تجربه، ترکیبی که تا اینجای کار با جزئیات و مثال بررسی کردیم، همراه با KWfinder برای زبان فارسی بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت.
نکتهٔ : شما همچنین میتوانید برای اینکه در وقت صرفهجویی کنید، از ChatGPT استفاده کنید. به آن، به چشم یک ابزار کمکی نگاه کنید که خیلی سریع، لیستی از کلمات کلیدی به شما میدهد. برای زبان فارسی، توصیه میکنیم حتماً از آن در کنار یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی استفاده کنید.
مرحلهٔ سوم: آنالیز کلمات کلیدی و انتخاب بهترینها
لیست ما تا اینجای کار با کلی کلمه و عبارت کلیدی پر شده است؛ ولی چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم؟ کدام کلمه برای صفحهٔ محصول مناسب است؟ کدام کلمه اصلاً به درد ما نمیخورد؟ اول سراغ کدام کلمه برویم؟ روی چه چیزی بیشتر سرمایهگذاری کنیم؟
اینجاست که باید پارامترهای زیر را بررسی کنید:
- حجم جستوجو
- سختی کلمه کلیدی و میزان رقابت
- CPC (هزینهٔ هر کلیک)
کیورد پلنر گوگل حجم جستوجو و قیمت پیشنهادی برای هر کلمهٔ کلیدی را به شما میگوید. البته در صورتی که رقابت تجاری بر سر آن کلمه وجود داشته باشد.
این به چه معناست؟ نیت و قصد کاربر از جستوجوی برخی کلمهها تجاری است؛ یعنی میخواهد محصول یا خدمتی را بخرد.
مثلاً کسی که «خرید آنلاین قهوه» را جستوجو میکند با کسی که «تاریخچهٔ قهوه چیست» را تایپ میکند، یک نیت ندارند. اولی بهدنبال خرید است و میتوان با نمایش تبلیغ، او را به یک مشتری تبدیل کرد.
حالا باید بگوییم چگونه لیست خود را کامل کنید. ما از گوگل، کیورد پلنر، KWfinder و رقبا استفاده میکنیم. سایر ابزارها هم از زبان فارسی پشتیبانی میکنند که میتوانید از آنها هم استفاده کنید.
سایتهای ایرانی مختلفی وجود دارد که میتوانید اشتراک پولی ابزارهای سئو را با قیمت کمتری تهیه کنید. اگر کسبوکار بزرگی دارید، پیشنهاد میکنیم اکانت یکی از ابزارها را بهتنهایی بخرید.
بیایید ببینیم چه نکاتی را در زمان آنالیز باید در نظر بگیرید:
حجم جستوجو
ابتدا توضیحی دربارهٔ حجم جستوجوی کیورد پلنر دهیم که این حجم بهطور میانگین برای یک مدت زمان مشخص است. عدد دقیقی به شما نمیدهد و در بازههای مختلفی مثل هزار تا ۱۰۰ هزار یا صد تا هزار به شما اعلام میشود.
مثل چیزی که در تصویر زیر میبینید:
نکته: برای اینکه به عدد دقیقتری برای کلمات با نیت تجاری دست پیدا کنید، تمام کلمات را انتخاب و روی «Add keywords to create plan» کلیک کنید. پس از آن، به بخش «Forecast» در بالای صفحه بروید.
در این بخش، کیورد پلنر هزینه تبلیغات در گوگل برای کلمات کلیدی انتخابشده را برای شما پیشبینی میکند. جا دارد به این نکته اشاره کنیم که این عدد دقیق نیست و قیمت هر کلیک در لحظه حساب میشود.
چهار نکته در زمان تحلیل حجم جستوجو اهمیت دارد:
- این عدد نشاندهندهٔ تعداد جستوجوهاست و نه تعداد افرادی که عبارت موردنظر را سرچ کردهاند. ممکن است شخصی یک عبارت کلیدی را در طول ماه چند بار جستوجو کند.
- حجم جستوجو با ترافیکی که دریافت میکنید (حتی اگر رتبهٔ یک را کسب کنید) برابر نیست.
- این میانگین حجم جستوجوی یک سال اخیر است؛ یعنی ممکن است در فروردین، کلمهٔ موردنظرتان ۱۲۰ هزار بار جستوجو شود و در ۱۱ ماه دیگر بهندرت جستوجو شود. حجم جستوجو در این حالت برای هر ماه ۱۰ هزار خواهد بود.
- حجم جستوجو بر اساس لوکیشن تغییر میکند. از آنجایی که کشور ایران در تمام ابزارها وجود ندارد، مجبوریم لوکیشن کلی را در نظر بگیریم و با انتخاب زبان فارسی، به آن چیزی که میخواهیم، برسیم.
بهغیر از این ۴ مورد، اجازه دهید به شما بگوییم حجم جستوجو نباید تنها ملاک تحلیل باشد. برخی فقط روی کلمات کلیدی با حجم جستوجوی بالا سرمایهگذاری میکنند و نتیجه نمیگیرند؟ به نظر شما چه دلیلی دارد؟
۲ دلیل رایج وجود دارد: رقابت را در نظر نمیگیرند و کلمات دمدراز را نادیده میگیرند!
در زمان راهاندازی سایت بهتر است روی کلمات کلیدی با سختی کمتر – حتی با وجود حجم جستوجوی پایین – تمرکز کنید تا بهمرور زمان اعتبار کسب کنید و بتوانید وارد میدان رقابت شوید.
از طرفی، نادیدهگرفتن کلمات کلیدی دمدراز به قیمت از دست دادن مشتریهای بالقوه که از قضا نیت و قصدشان مشخص است، تمام میشود. هرقدر عبارت کلیدی درازتر باشد، حجم جستوجوی آن کمتر است.
ولی این کلمات بهشدت هدفمندند و بهتر است حجم جستوجو در طول سال را مدنظر قرار دهید. برای مثال، «طرز تهیه انواع قهوه با دستگاه اسپرسو ساز» را در نظر بگیرید. چنین کلمهای جستوجوی کمی دارد؛ ولی میتواند به نقطهٔ خوبی برای فروش محصولاتی مثل قهوه، تمپر و حتی دستگاه اسپرسوساز تبدیل شود.
۲ کیورد دیگر را هم با یکدیگر مقایسه کنیم؟
- شلوار لی
- خرید شلوار لی ترک
نیت و هدف کدام کیورد مشخص است؟ شانس تبدیل کدام کیورد بیشتر است؟
۲ نکته هم در آخر اضافه کنیم:
- کلماتی را که برای شما ارزشمندند، با کمک گوگل ترندز یک بار دیگر بررسی کنید. گفتیم حجم جستوجو بر اساس تمام جستوجوها در طول سال است؛ مطمئن شوید همچنان این کلمات محبوب هستند
- هر ابزاری یک سری معیار را هنگام اندازهگیری حجم و سایر پارامترها در نظر میگیرد. ممکن است اعداد با هم متفاوت باشند
قبل از اینکه پارامتر مهم بعدی در تحقیق کلمات کلیدی را بررسی کنیم، اجازه دهید به نتایج ابزار KWfinder نگاهی بیندازیم. تفاوت این ابزار با کیورد پلنر در ارائهٔ اطلاعات بیشتر است.
همان طور که در تصویر زیر میبینید، ترند و همچنین سختی را هم به شما میدهد. علاوه بر این، دیگر نیاز نیست رقبا را بهصورت دستی در گوگل سرچ کنید؛ چراکه در سمت راست تصویر، تمام رقبا را برای شما تحلیل میکند.
سختی کلمه کلیدی
کارشناسان باتجربهٔ سئو معمولاً سختی کلمات کلیدی را خودشان بر اساس صفحهٔ نتایج جستوجو میسنجد؛ یعنی آنها هر کیورد را جستوجو و محتواهایی را که رتبه گرفتهاند، تجزیهوتحلیل میکنند.
عوامل مختلفی در تعیین سختی کیورد در تحقیق کلمات کلیدی آنها نقش دارد؛ مثل موارد زیر:
- نیت و قصد کاربر از جستوجوی عبارت کلیدی
- نوع، کیفیت، تازگی و ارتباط محتوا
- تعداد و کیفیت بکلینکها
- Feature snippet
- اعتبار دامنه
نظر هر کارشناس با سایرین متفاوت است. مثلاً شاید یکی معتقد باشد اعتبار دامنه مهم است و دیگری شاید بیشتر از هرچیزی، به میزان ارتباط محتوا و تازگی آن دقت کند. این تفاوت حتی ممکن است به به نوع عبارتی که تجزیهوتحلیل میکنند، متفاوت باشد.
ولی در آخر آنها نتیجه گرفتند که بر اساس اعتبار دامنه، تعداد بکلینکها و تعداد ارجاعات سختی کیورد را مشخص کنند.
چیزی که باید برای شما اهمیت داشته باشد، این است: هرقدر سختی و دشواری بیشتر باشد، گرفتن رتبه هم سختتر میشود.
برای شروع کار، سرمایهگذاری روی کلمات کلیدی با سختی کمتر منطقی است؛ ولی این مسئله نباید به یک عادت همیشگی تبدیل شود. شما خیلی زود و پس از افزایش اعتبار خود، باید به سراغ کلمات کلیدی دشوار و گرفتن بکلینک بروید.
پیشنهاد ما؟ فقط یک پارامتر مثلاً حجم جستوجو یا سختی کیورد را ملاک قرار ندهید. کیورد ریسرچ باید در نهایت به لیستی از کلمات کلیدی ختم شود که برای شما ارزشمندند؛ کلماتی که مشتری را به شما میرسانند.
پس وقتی تجزیهوتحلیل تمام شد، کلمات کلیدی را بر اساس تمام پارامترها و طبق آنچه که کسبوکارتان نیاز دارد اولویتبندی کنید. دربارهٔ این موضوع در ادامه بیشتر صحبت میکنیم.
بیایید تجزیهوتحلیل میزان رقابت و تعیین سختی کیورد بر اساس رقبا را در عمل ببینیم. برای شروع، عبارت «تبلیغات در گوگل» را جستوجو میکنیم.
ابتدا ۳ تبلیغ میبینیم که در هیچ ابزار تحقیق کلمه کلیدی، آنها را نمیبینیم. ممکن است تبلیغات در پایین صفحه ظاهر شوند؛ ولی اگر در بالا باشند، افراد اول آنها را مشاهده خواهند کرد. این مسئله در دستگاههای موبایل بدتر است؛ بهخصوص اگر آنها از افزونههای گوگل ادز هم استفاده کرده باشند.
بعد از آن، ۳ سایت معتبر و قابلاعتماد را میبینیم که شکستدادن آنها سخت است. مگر اینکه شما سایت بسیار معتبری داشته باشید.
همین جستوجوی ساده باعث شد ما بفهمیم چقدر گرفتن رتبه و رقابت سخت و دشوار است.
هزینه بهازای هر کلیک
هزینه بهازای هر کلیک (CPC) نشان میدهد تبلیغکنندگان حاضرند برای هر کلمه کلیدی چقدر بپردازند. بله، ما هم با شما موافقیم این معیار بیشتر برای کیورد ریسرچ تبلیغات در گوگل مفید است و نه سئو؛ ولی میتوانید به آن به چشم یک سیگنال مفید و قدرتمند برای ارزشگذاری کیوردها نگاه کنید.
چطور؟ مثلاً برای «قهوه روبوستا» بهطور متوسط ۶/۲۳ لیر برای هر کلیک خرج کردهاند. این نشان میدهد کیورد مدنظر برای جذب مشتری و فروش قهوه مناسب است؛ چراکه حاکی از آن است افرادی آن را جستوجو میکنند که بهدنبال خریدند.
ولی این مسئله برای «فرق نسکافه و قهوه» متفاوت است؛ چراکه اصلاً کسی برای آن تبلیغ نرفته است. این مسئله نشان میدهد محتوایی آموزشی که اطلاعات مفید دربارهٔ تفاوت نسکافه و قهوه ارائه کند، برای این کیورد مناسب است.
یک نکته را حتماً در نظر بگیرید: بهغیر از برخی کیوردهای فصلی و وابسته به ترند، حجم جستوجوی اغلب کیوردها در طول سال بهطور میانگین برابر است؛ ولی مقدار CPC که در ابزارها مشاهده میکنید، بر اساس اطلاعات همان بازهٔ زمانی و تبلیغهای در حال اجراست.
شما بر اساس پارامترهایی که تا حالا بررسی کردیم، اضافیهای لیست را خط زدهاید. حالا میتوانید به سراغ سایر ستونهای شیت تحقیق کلمات کلیدی یعنی نیت، نوع محتوا و اولویت بروید.
مرحلهٔ چهارم: مشخصکردن نیت کاربر از جستوجو (Intent)
رسیدیم به مرحلهای که چند بار به آن اشاره کردیم؛ مرحلهٔ سِرو غذا ? این نکته را باید در نظر داشت که گرفتن رتبه چیزی فراتر از رعایت قواعد گوگل است و شما باید دل مخاطب را هم به دست بیاورید.
البته این مسئله هم تا حدود زیادی با همان قواعد گوگل گره خورده است؛ چراکه گوگل سعی میکند نتایج جستوجو بهگونهای باشد که نیاز مشتری خود او (کاربری که عبارت را جستوجو میکند) رفع شود.
اینجاست که باید مشخص کنید کاربر با چه نیت و هدفی عبارتهای لیست شما را جستوجو میکند. تعیین نیت و قصد کاربر ۲ مسئله را مشخص میکند:
- نوع صفحه (صفحه اصلی، صفحهٔ محصول، بلاگ، تگ، ابزار آنلاین و…)
- نوع محتوا (راهنما، وبینار، ایبوک، نقد و بررسی، لیست و…)
- زاویهٔ دید
برای اینکه با ۴ نیت (اینتنت) مختلف آشنا شوید، تصویر زیر را آماده کردیم:
اجازه دهید با جزئیات بیشتری دربارهٔ این مسئله صحبت کنیم. اول ۳ کیورد زیر را در نظر بگیرید:
- ساعت هوشمند سامسونگ
- فروشگاه ساعت هوشمند
- اهمیت خرید گلس ساعت هوشمند
کسی که عبارت اول را جستوجو میکند، بهدنبال خرید ساعت یا اطلاعات مفید برای تحقیق دربارهٔ آن است. چون عبارتی مثل «ویژگیها» یا «مزایا» همراه با این عبارت کلیدی نیست، میتوان گفت بهترین گزینه برای آن، همان صفحهٔ محصول ساعت هوشمند است که قیمت، توضیحات، تصاویر، نقد و بررسی و نظرات مشتریان در آن آمده است.
ولی عبارت دوم، عبارتی است که بهتر است به صفحهٔ اصلی لینک شود؛ چراکه فردی آن را جستوجو میکند که میخواهد ساعتهای هوشمند را بررسی کند و در آخر یکی را بخرد.
گزینهٔ سوم به فردی اشاره میکند که بهدنبال محتوای آموزشی برای نگهداری ساعت خود است. او با خرید چند گام فاصله دارد و نمیتوان او را مستقیم به صفحهٔ خرید گلس هدایت کرد. اینجاست که با یک پست بلاگ، او را راهنمایی میکنیم و یکی از راهکارهای ما هم میشود خرید از فروشگاه خودمان.
این یک مثال ساده از نحوهٔ تعیین نیت و هدف کاربر از جستوجو است؛ ولی همیشه به این سادگی نیست. برای اینکه بدون شک و تردید، اینتنت را مشخص کنید، میتوانید عبارت کلیدی را جستوجو کنید. ببینید چه صفحهای با چه نوع محتوایی رتبه گرفته است.
البته این جستوجو و بررسی صفحههایی که رتبه دارند، در تشخیص تعداد صفحه برای هدفگیری عبارت کلیدی هم نقش دارد. گاهی اوقات، ما میتوانید یک گروه کلمات کلیدی مرتبط را با یک صفحه هدف بگیریم؛ ولی این همیشگی نیست و ممکن است به چند صفحهٔ جدا نیاز پیدا کنیم.
بیایید یک نمونهٔ واقعی را با هم بررسی کنیم. ۴ عبارت زیر را در نظر بگیرید تا برویم سراغ بررسی صفحهٔ جستوجو!
- قهوه اسپرسو
- طرز تهیه قهوه اسپرسو
- قهوه اسپرسو چیست
- قهوه اسپرسو بدون شکر
طبق تصویری که مشاهده میکنید، در بهترین حالت فقط میتوانید قهوه اسپرسو و قهوه اسپرسو چیست را با یک صفحه هدف بگیرید.
اگر طرز تهیه را در این صفحه بگنجانید، شانس کمی برای گرفتن رتبه در آن کوئری خواهید داشت. برای ۲ کیورد دیگر به ۲ صفحهٔ اختصاصی نیاز دارید که یکی از آنها بهتر است صفحهٔ محصول باشد.
این تکنیک به شما کمک میکند بفهمید آیا کیوردها را میتوانید زیر چتر یک موضوع کلی ببرید یا نیاز است برای هرکدام یک محتوای اختصاصی آماده کنید.
شاید بپرسید منظور از زاویه دید چیست؟ کیورد «طرز تهیه لاته» را در نظر بگیرید. ممکن است آموزش ما حاوی اطلاعاتی دربارهٔ تهیهٔ لاته در منزل و بدون دستگاه اسپرسوساز باشد؛ ولی مقالهٔ شما مخصوص کافهها نوشته شده باشد. برخی افراد هم هر ۲ را در یک مقاله ارائه میکنند.
این مسئله به هدف شما برمیگردد و مخاطبی که دارید. احتمال اینکه یک راهنمای کامل رتبه بگیرد، بیشتر از مقالهٔ کوتاه است؛ ولی شاید مخاطب شما فقط بهدنبال راهی برای درستکردن لاته در خانه باشد. یک راهکار خوب برای حل این مشکل این است که ابتدا آنچه را توضیح دهید که مخاطب میخواهد و در ادامه، اطلاعات اضافی را بیاورید.
تحقیق کلمات کلیدی نقطهٔ شروع تولید محتوا است؛ محتوایی ارزشمند که درد مخاطب را رفع کند. تجزیهوتحلیل لیستی که آماده کردید، به شما کمک میکند بهترین محتوا را در اختیار مخاطبِ هدف خودتان بگذارید؛ چیزی که بیشترین آورده را هم برای شما و هم برای او داشته باشد.
مرحلهٔ پنجم: اولویتبندی کلمات کلیدی
تا اینجای کار، با تهیهٔ لیستی کامل برای تولید محتوا و سئو سایت آماده شدهاید؛ ولی از چه جایی شروع کنیم؟ روی چه چیزی اول سرمایهگذاری کنیم؟ این بخش شاید سادهترین و در عین حال، شخصیترین مرحلهٔ کیورد ریسرچ باشد.
ما نمیتوانیم یک نسخه برای همه بپیچیم؛ ولی پیشنهاد میکنیم موارد زیر را در نظر بگیرید:
- این کیورد چقدر پتانسیل دارد؟ ترافیک تخمینی آن چقدر است؟
- سختی کیورد چقدر است؟ قرار است با چه کسی رقابت کنید؟
- برای ایجاد صفحه چه چیزی لازم دارید؟ آیا محتوایی دارید که فقط باید آن را آپدیت کنید؟
- ارزش تجاری و نفع مالی کیورد چقدر است؟ با گرفتن رتبه، چه چیزی به دست میآورید؟
گزینهٔ آخر را میتوان مهمترین پارامتری در نظر گرفت که باید زمان اولویتبندی، به آن توجه کنیم. شاید حجم جستوجو بسیار زیاد و گرفتن رتبه هم راحت باشد؛ ولی این مسئله نباید شما را گمراه کند. آیا کسی شما را پیدا میکند که مشتریتان است؟ اصلاً فایده دارد؟
برخی کارشناسان سئو و بازاریابی محتوا یک قیف در نظر میگیرند و آن را به ۳ بخش بالا، میانه و پایین تقسیم میکنند:
- بالای فانل: مردم دنبال اطلاعات کلی دربارهٔ یک موضوع هستند
- میانهٔ فانل: مردم دنبال بررسی و تحقیق دربارهٔ راهحلهای موجود هستنند
- پایین فانل: مردم دنبال خرید یک محصول یا خدمت خاص هستند
پس از آن، هر کلمه را در یکی از این ۳ بخش میگذارند. بدیهی است که کیوردی که در بالای قیف است، حجم جستوجوی بالایی با نرخ تبدیل پایین دارد؛ چراکه افرادی را هدف میگیرد که با ما آشنا نیستند.
مثلاً «قهوه روبوستا» را در بالا، «بهترین دان قهوه روبوستا» را در میانه و «خرید دان قهوه روبوستا» را در پایین فانل میگذارند.
ولی اجازه دهید بگوییم این چارچوب برای اولویتبندی در تحقیق کلمات کلیدی گاهی اوقات گمراهکننده است و حتی دست شما را میبندد. چرا؟ به ۲ دلیل مهم زیر:
اول اینکه وقتی کسی «قهوه روبوستا» را جستوجو میکند، به این معنی نیست که شما نمیتوانید او را به خرید محصول از فروشگاهتان تشویق نکنید. کاری که بسیار مرسوم است و با ذکر دلایل قانعکننده انجام میشود.
دوم اینکه تخصیص یک برچسب قطعی برای هر کلمه کلیدی اشتباه است؛ چراکه به دید، هدف و نوع کسبوکارتان بستگی دارد.
برای مثال، آیا «تحقیق کلمه کلیدی» برای سایت ما و سایتی که همین ابزار را ارائه میکند، یک آورده و نفع دارد؟ پس هم میتواند در بالای فانل قرار بگیرد و هم در پایین آن! بستگی دارد شما چطور به قضیه نگاه میکنید.
یک راه دیگر این است که بر اساس جدول زیر، کلمات کلیدی را از ۰ تا ۳ ارزشگذاری کنید:
امتیاز | نحوهٔ تشخیص | مثال |
۳ | محصول یا خدمت ما تنها راهکار برای حل مشکل کاربر است | نحوه تبلیغات در سایتهای پربازدید (این کار بدون پلتفرمی مثل یکتانت بهراحتی و با قیمت پایین امکانپذیر نیست) |
۲ | محصول یا خدمت ما یکی از راهکارهاست | تبلیغات اینترنتی کسبوکار (راههای مختلفی برای تبلیغات اینترنتی وجود دارد که برخی بدون استفاده از خدمات یکتانت بهراحتی و با قیمت پایین امکانپذیر نیست) |
۱ | میتوان به خدمات یا محصولات اشارهٔ کوتاهی کرد | دیجیتال مارکتینگ چیست (تبلیغات کلیکی یکی از شاخههای بازاریابی دیجیتال است که یکتانت ارائه میکند) |
۰ | هیچ راهی وجود ندارد که به محصول یا خدمت خودمان اشاره کنیم | تولید محتوا چیست (چیزی نیست که یکتانت برای آن محصولی داشته باشد) |
این جدول برای کیوردهایی مناسب است که میخواهید در بلاگ خود پوشش دهید.
البته وقتی میخواهیم از این جدول برای ارزشگذاری کلمات کلیدی استفاده کنیم، همچنان بحثهایی در داخل تیم خود داریم؛ ولی در نهایت، پیشنهاد ما این است سفر مشتری و قیف را با این جدول ترکیب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
و اما پاسخ مهمترین سؤال این بخش:
روی چه کلماتی اول سرمایهگذاری کنیم؟
کارشناسان سئو یک جملهٔ معروف دارند: بستگی دارد! ما هم متاسفانه با اینکه دوست نداریم، باید همین جمله را تکرار کنیم.
- آیا سایت جدیدی دارید یا کسبوکارتان تازه تاسیس شده است؟
- آیا شما کارهای بازاریابی را خودتان انجام میدهید یا تیم بزرگی دارید؟
- آیا شما مسئول تبدیل بازدیدکننده به مشتری هستید یا باید لیدهای باکیفیت را تحویل تیم فروش دهید؟
- میخواهید در چه مدتزمانی نتیجه بگیرید؟
مثلاً ممکن است کار شما این باشد که ترافیک را تا حد امکان خیلی زود افزایش دهید. در این شرایط، شما کلمات کلیدی با حجم جستوجوی بالا و سختی کم را پیدا کنید.
گاهی اوقات، شما باید به جذب لید یا حتی فروش بپردازید که پای ارزش هر کیورد برای کسبوکار به میان کشیده میشود و باید دور کیوردهایی که ترافیک خوبی رقم میزنند، خط بکشید.
فراموش نکنید تحقیق کلمات کلیدی فرایند یافتن کیوردهایی که گرفتن رتبه در آنها راحت است، نیست! کیورد ریسرچ بهمعنای یافتن کلمات و عبارتهایی است که بیشترین نفع را برای کسبوکار شما دارند.
نتیجه گیری:
کار ما با تمام آنچه که باید دربارهٔ تحقیق کلمات کلیدی بدانید، تمام شد. در این مقاله، مرحلهبهمرحله کیورد ریسرچ را طبق تجربه همراه با کلی نمونه به شما یاد دادیم.
حالا شما دیگر نهتنها میدانید چگونه کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارتان را پیدا کنید، بلکه نحوهٔ شناسایی گپها، اولویتبندی کلمات و انتخاب بهترینها را هم یاد گرفتید.
از همین آموزش برای یافتن بهترین کلمات کلیدی برای تولید محتوا در بلاگ هم میتوانید استفاده کنید.
پس فقط کافی است وارد میدان شوید! اگر در میانهٔ راه به مشکل خوردید، در بخش نظرات بنویسید تا شما را راهنمایی کنیم.
مثل همیشه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم ؟